Slechte uitleg op de middelbare school.

Waarom de uitleg op de middelbare school slecht is


Het komt waarschijnlijk nog vaak voor dat je niets hebt meegekregen van wat je docent je zojuist heeft uitgelegd. Oke, dat kan natuurlijk liggen aan het feit dat je aan het dagdromen was. Maar… het kan ook aan de docent liggen! Op de middelbare school worden onderwerpen vaak voor iedereen op dezelfde manier uitgelegd. Bovendien krijgt vervolgens iedereen hetzelfde huiswerk. Klinkt normaal toch? Waarom zou deze uitleg dan zo slecht zijn?

Nou, het is dan misschien wel “normaal”. Maar het kan veel beter!

Meme met cynische handgebaren die aanhalingstekens voorstellen met daaronder het woord "normal".

Denk je deze situatie maar eens in:

Voorbeeld van slechte uitleg op de middelbare school

Bo en Abel zitten in klas 4 vwo van het Supergaande college. Bo staat een 9,3 gemiddeld voor wiskunde A, terwijl Abel het moet doen met een schamele 4,6.

Tijdens de wiskundeles wordt hen uitgelegd hoe je de kans berekend dat iemand 3 rode knikkers uit vaas A en 5 blauwe knikker uit vaas B pakt. “Na de uitleg geef ik jullie opdrachten mee als huiswerk, zodat jullie dit goed kunnen oefenen”, zegt de docent.

Doordat Bo in het weekend alle lesstof voor deze week al heeft doorgenomen en van nature een aanleg heeft om wiskundige problemen op te lossen, heeft zij dit al onder de knie. Ze vindt de uitleg saai en moet straks ook nog opdrachten gaan maken die ze zowat kan dromen. Bo begint verveeld door haar insta-feed te scrollen.

Voor Abel, die aan de andere kant van de klas zit, is het nog steeds onduidelijk wat nou precies het verschil is tussen de PDF- en CDF-functie op je grafisch rekenmachine. Ook vindt hij het nog moeilijk om deze berekeningen te maken met maar één vaas in de opdrachten, terwijl de docent al opdrachten uitlegt waarbij twee vazen betrokken zijn. Met andere woorden: Abel mist kennis die nodig is om de uitgelegde lesstof überhaupt te begrijpen. Laat staan dat hij ermee aan de slag kan gaan. Abel concludeert dat hij voor Jan met de korte achternaam aan het luisteren is en begint lichtelijk gefrustreerd zijn OSM bij te werken.

Einde wiskundeles

Moest even

Een paar dagen later dus…

De volgende wiskundeles

Abel heeft zijn huiswerk niet gemaakt, waardoor de docent een hartig woordje met hem spreekt.

“Waarom zou ik iets maken waarvan ik geen idee heb hoe het aangepakt moet worden? Daar leer ik niks van”, verklaart Abel.

“Dan had je het maar op scholierentube moeten opzoeken, dat is een fenomenaal platform voor lesvideo’s”, verweert de docent.

Oke, einde verhaaltjestijd!

Wat is er slecht aan deze uitleg?

Wat is er nu precies aan de hand?

In deze situatie kun je stellen dat zowel Abel als de docent een punt hebben. Aan Abel is, voor hem, simpelweg niet de juiste lesstof op het juiste moment uitgelegd door de docent. De docent wijst Abel vervolgens enigszins terecht op de mogelijkheden van het internet.

Maaaarrr…

Aangezien zowel de mensen (zoals Bo) die al verder zijn met de lesstof, als de mensen (zoals Abel) die nog niet bij zijn met de lesstof de les en het huiswerk als niet-nuttig ervaren, moet er bij de docent een belletje gaan rinkelen (lesstof overbrengen staat immers in de functieomschrijving van je docent).

Door als docent op de hoogte te blijven van de individuele progressie van leerlingen, kan je ze uitleg en huiswerk op maat geven. Dit komt ook deels terug in het concept ‘Flipping the Classroom’, waarbij leerlingen thuis huiswerk maken en in de les om individuele uitleg kunnen vragen.

Flipping The Classroom uitgelegd.

Leerlingen als Bo blijven hierdoor uitdaging ervaren en kunnen hun gemiddelde zelfs nog verder opkrikken, terwijl leerlingen als Abel effectiever begeleid kunnen worden naar een voldoende op het rapport.

Wordt op jouw middelbare school ook op zo een “slechte” manier uitleg gegeven? Vraag je docent eens of hij/zij hierover na wil denken. Of doet jouw docent al aan maatwerk? Geweldig, niks meer aan doen (of geef ze een complimentje 😉 )!

Disclaimer: het hierboven besproken scenario is niet per se een objectieve maatstaf voor een goede docent.

Kantoor en schoolKantoor en school

Add your comment

Your email address will not be published.